Back to All Events

Hvordan leser vi byrommet? - Litteraturhuset Fredrikstad

29216418_1560444487336955_8534775001034436698_n.jpg

Alexandros Mistriotis er en gresk kunstner som har en spesiell evne til å lese og tolke byrommet med nye måter. Han skal lede en heldags workshop som utforsker hvordan vi oppfatter byen, og gjøre oss oppmerksom på byrommet gjennom uvanlige perspektiver. Deltagerne får praktiske oppgaver som bidrar til en kartlegging av byene, med personlige fortellinger fra det dypsindige til det banale. Workshopen kombinerer tverrfaglige spesialister; bl.a. arkitekter, byutviklere, kunstnere, historikere, med engasjerte innbyggere. Vil du delta?

Workshopen inngår et flerårige samarbeid mellom Mistriotis og Østfold kulturutvikling ved kurator-produsent James Moore. I fjor høst var han i residens i 30 dager som ble avsluttet med en presentasjon på Litteraturhuset. I 2019 vil han skape en byvandring i Fredrikstad under navnet «The Reception». Prosessen er basert på et kunstnerisk prosjekt Mistriotis har utviklet i sin hjemby Aten siden 2010. 

The Reception er en del av IN SITU ACT 2017–2020, et internasjonalt samarbeidsprosjekt som er søttet av det EU-kulturprogrammet Kreativt Europa. IN SITU European Platform for Art in Public Space er et nettverk med 20 partnere i 14 land som ble etablert i 2003. Østfold kulturutvikling (Scenekunst Østfold) ble det første og eneste norske medlem i 2014. Tidligere IN SITU produksjoner har vært G. Bistaki (FR) på Verket Moss med Cooperatzia (The Trail) i 2014 og The Baïna Trampa Fritz Fallen i 2015, Karl Van Welden (BE) Saturn III på Fredriksten Festning i Halden i 2015, og Kitt Johnson (DK) Mellemrum Encounter/Moss som skapte to unike byvandringer med seks kunstnere i Moss sentrum i 2016.

Alexandros Mistriotis om kunstprosjektet «The Reception»:

The Reception started as a walk-talk in the historical centre of Athens. It is evolving to a more complex attempt to explore storytelling and public space. The initial part, the walk, is also evolving. It offers a narrative flickering between reflexive poetry and poetic theory. The scenic space is the perception of the spectator. There is no particular representation or spectacular element. The city is considered as the mirror of all possible questions. Public space, the space of the “Polis” is the birthplace of all political models largely defining personal identities. We occasionally return to the public space attempting to find answers or questions and recover lost meaning.

I like when I am immobilised by things. When my mind stands still. I search for meaningful silence. Ironically, I often talk a lot on my way there. And this is why I hope each «piece» starts when it ends; the real stage is the mind of the participants when they go on with their life. I make no distinction between poetry, reflection or theatre. My main theme is the conscience of the «impossible». Political, social or personal and intimate. I search for impossible states and I stand there like Achilles stood, speechless, in front of the sea.